Värdskapets sex grunder
- Tjänande: Vid möte med gäster ska medarbetare ge av sig själv, sin tid och sin uppmärksamhet. Det är viktigt att kunna tyda gästens behov av information. På så sätt känner gästen sig välkommen och trygg.
- Helhet: Verksamheten, medarbetarna och produkterna är alla delar av gästens helhetsupplevelse. Man ska se på sig själv med gästens ögon.
- Dialog: En dialog går ut på att lyssna samt förstå mer än det som sägs. Det gäller inte bara att lyssna och svara på frågor, utan att lyssna och lösa problem. En dialog går även ut på att bjuda in gästen till ett minnesvärt möte.
- Ansvar: Ta ansvar och hjälpa till efter gästens behov. Vara lojal.
- Omtänksamhet: Genom att vara generös och ge av sig själv, sin tid, sin kraft och sin personlighet hamnar gästen automatiskt i fokus.
- Kunskap: God kunskap är att förstå det gästen förstår och se det gästen ser.